Statement VVD over JP Coen

geplaatst in: Nieuws | 0

Fractievoorzitter Hoornse VVD: “Standbeeld van Coen weghalen en in het Markermeer gooien werkt niet”

Met het bekladden of weghalen van het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen kunnen we het verleden niet veranderen. De toekomst kunnen we echter wel veranderen en werken aan gelijke kansen voor iedereen. Het wegstoppen van ons verleden is voor de VVD het slechtste wat we kunnen doen. We moeten juist over ons verleden het gesprek voeren. In het Nederland van nu mag het niet meer uitmaken van wie je houdt en of je Mohammed of Jan heet. We hebben allemaal het recht om gelijk behandeld te worden, ongeacht onze etnische achtergrond, nationaliteit, sociale klasse, godsdienst, opvattingen, sekse, taal, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, leeftijd, gezondheid of wat dan ook.

In Hoorn gaan we geen kenmerken of namen uit onze geschiedenis wissen. In plaats daarvan gaan we samen onze geschiedenis en herinneringen onderzoeken en bespreekbaar maken. Laten we juist leren van het verleden en samen de schouders eronder zetten om elke vorm van racisme, discriminatie of uitsluiting tegen te gaan.

Chris de Meij,

Fractievoorzitter VVD